Національний банк України разом із Junior Achievement Ukraine вперше провели дослідження рівня підприємницьких і фінансових навичок серед учнів 10 класів. Результати дослідження показали, що українські підлітки в середньому правильно виконали лише 46,6% кейсових завдань, що відповідає 3 балам за 12-бальною шкалою. Це свідчить про початковий рівень їхньої фінансової грамотності.
Про це інформує пресслужба НБУ.
У квітні 2024 року Український інститут соціальних досліджень ім. О. Яременка опитав понад 3 тисячі школярів із 97 шкіл у 19 областях та Києві. Підлітки виконували 21 практичне завдання за прикладом PISA і відповідали на анкету для аналізу чинників, які впливають на результати.
Найкращі результати під час дослідження показали учні з Дніпропетровської (57,4%), Івано-Франківської (53,7%) областей та міста Києва (50,4%). Найнижчі – зафіксовані в Кіровоградській (37,4%), Миколаївській (39,7%) та Чернівецькій (41,4%) областях.
Дівчата мають дещо кращі результати (47,4%), порівняно з хлопцями (45,6%). Показники міських та сільських школярів становлять 48% і 40% відповідно. Низький рівень фінансової грамотності особливо характерний для підлітків із родин із низьким соціально-економічним статусом. 100% правильні відповіді на всі запитання-кейси, що були представлені в опитуванні, не надав жоден підліток.
Його метою було визначити рівень знань та умінь учнів перед упровадженням предмета «Підприємництво і фінансова грамотність» (з 2025-2026 навчального року предмет стане обов’язковим для учнів всіх 8 класів та надалі вкладатиметься і в 9 класі). У 2027 році заплановане проведення другого циклу дослідження, що дасть змогу порівняти результати та оцінити ефективність методик викладання нового предмета.
Дослідження свідчить, що фінансова грамотність підлітків зростає завдяки:
- досвіду використання фінансових продуктів, зокрема планування витрат, ведення бюджету, заощадження, досягнення фінансових цілей;
- спілкуванню з батьками на тему грошей;
- самостійному вивченню фінансової грамотності через книги та Інтернет.
Цікаві результати отримані стосовно ставлення підлітків до фінансової грамотності: понад три чверті (77,6%) опитаних підлітків вважають, що в школах потрібно запровадити предмет з фінансової грамотності.
Переглянути результати дослідження можна за посиланням.
Довідково: Національний банк системно працює над розвитком фінансової грамотності громадян та підтримує впровадження фінансової освіти у шкільну програму. Експерти Національного банку розробили модельну навчальну програму для курсу «Підприємництво і фінансова грамотність».