Як навчатимуть в оновленій старшій школі в Україні?
У цьому питанні допомагають розібратися у Міністерстві освіти і науки України. Там пояснили, які предмети будуть обов’язковими, а які учні й учениці 10-12 класів зможуть обирати самостійно.
Міф про відсутність природничих наук
Один із найпоширеніших міфів про реформу старшої школи — буцімто у 10–12 класах не вивчатимуть природничі науки. У МОН наголошують: природничі науки залишаться важливою частиною освітнього процесу.
У 10-11 класах природничі предмети й курси будуть обов’язковими для всіх учнів і учениць без винятку. Це забезпечить формування цілісної наукової картини світу й компетентностей у галузі природничих наук, необхідних кожному випускнику й кожній випускниці.
У 12 класі природничі науки вивчатимуть учні й учениці, які обрали:
- природничі профілі (на поглибленому рівні);
- природничі предмети та курси як вибіркові (для тих, хто ними цікавиться, але обрав інший профіль).
Обов’язкові предмети учнівства 10-12 класів
Незалежно від обраного профілю, усі учні й учениці 10-12 класів обов’язково вивчатимуть:
- українську мову та літературу;
- історію та громадянську освіту;
- математику;
- іноземні мови;
- захист України;
- фізичну культуру.
«Ці освітні компоненти забезпечують опанування тим, що необхідне кожному громадянину й кожній громадянці, незалежно від професії», – наголошують в Міносвіти.
Переваги нової моделі старшої школи
Реформу старшої школи спрямовано на подолання суттєвих недоліків сучасної системи освіти старшокласників, зокрема перезавантаженості учнів й учениць та недостатнього рівня підготовки з профільних предметів.
Теперішній стан:
- надмірне навантаження на учнівство через високі вимоги до всіх предметів одночасно;
- формальне вивчення багатьох дисциплін;
- недостатня підготовка з профільних предметів, потреба займатися з репетиторами;
- обмежені можливості школи для забезпечення індивідуального підходу в навчанні.
Переваги реформованої старшої школи:
- збалансоване навчальне навантаження;
- можливість поглибленого вивчення профільних предметів і курсів;
- якісна підготовка до вступу;
- формування реальних компетентностей, а не формальне засвоєння матеріалу.
Врахування індивідуальних потреб учнівства
Ключовий принцип реформи — адаптація навчання до потреб учнів і учениць. Навчальний план передбачатиме три складники:
- Обов’язкові предмети та курси — формують певну «базу» для всіх учнів й учениць.
- Профільні предмети та курси — забезпечують поглиблене вивчення дисциплін, важливих для подальшого навчання та професійного розвитку.
- Вибіркові курси — розширюють світогляд і сприяють ознайомленню з різними галузями знань.
«Така структура дає змогу уникнути ситуації, коли учні й учениці змушені однаково інтенсивно вивчати всі предмети, не маючи можливості зосередитися на тих, які відповідають їхнім зацікавленням і планам на майбутнє. Нині МОН активно працює над підготовкою до впровадження реформи старшої школи, зокрема розробленням Типової освітньої програми, підготовкою пілотування та створенням методичних матеріалів», – йдеться у повідомленні.
Для отримання більш докладної інформації про реформу старшої школи запрошують відвідати сайт.