Моніторингова група редакції BlackSeaNews
та «Інституту Чорноморських стратегічних досліджень»
публікує п'яту частину доповіді «Прогнозування деяких ризиків для безпеки Європи наприкінці 2024 – початку 2025 року» на основі результатів власного моніторингу.
Попередні частини доповіді:
Прогнозування деяких ризиків для безпеки Європи наприкінці 2024 – початку 2025 року. Частина 1
Прогнозування ризиків для безпеки Європи: як зменшити доходи РФ від морського експорту сирої нафти та нафтопродуктів. Частина 2
Прогнозування деяких ризиків для безпеки Європи наприкінці 2024 – початку 2025 року. Частина 3
Прогнозування деяких ризиків для безпеки Європи — Чорне море. Частина 4
* * *
Успішна робота українського морського коридору до трьох портів «Великої Одеси» (Чорноморськ, Одеса, Південний) у порівнянні з роботою так званого «зернового коридору» під егідою ООН, Туреччини та Росії стимулює Росію регулярно під час будь-яких перемовин з урядовцями Туреччини робити інформаційні «вкиди» про необхідність поновлення «зернового коридору» за участі Росії в контролі вантажів. Таку ж позицію час від часу декларують і чиновники Секретаріату ООН.
Нагадаємо, що «зерновий коридор ООН» діяв з 01.08.2022 до 17.07.2023, коли дія угоди припинилася внаслідок виходу з неї Росії.
В перші місяці його роботи до одеських портів щодня прибували в середньому 5-6 суден, а потім у зв’язку зі штучними перепонами для інспекцій цей показник швидко скоротився до 3, 2,5, 1,2 і до 0.
В середньому за рік «ООНівського коридору» цей показник склав близько 3-х суден на день, тобто в середньому по 1 судну на день до кожного порту.
Показники морського коридору ООН в 2022-23 роках
2022-23 | Кількість суден, | Кількість суден, що прибули до портів Великої Одеси за день |
серпень 2022 | 105 | 3,4 |
вересень | 176 | 5,9 |
жовтень | 158 | 5,1 |
листопад | 98 | 3,3 |
грудень | 100 | 3,2 |
січень 2023 | 88 | 2,8 |
лютий | 70 | 2,5 |
березень | 87 | 2,8 |
квітень | 57 | 1,9 |
травень | 38 | 1,2 |
червень | 27 | 0,9 |
липень | 0 | 0 |
Разом | 1004 | 2,75 |
Ефективність роботи українського морського коридору є втричі вищою, ніж «зернового коридору ООН».
Показники українського морського коридору в 2024 році
2024 | Кількість суден, | Кількість суден, що прибули до портів Великої Одеси за день |
січень | 226 | 7,3 |
лютий | 280 | 9,7 |
березень | 268 | 8,6 |
квітень | 287 | 9,6 |
травень | 242 | 7,8 |
червень | 258 | 8,6 |
липень | 236 | 7,6 |
серпень | 235 | 7,6 |
вересень | 229 | 7,6 |
жовтень | 268 | 8,6 |
Разом | 2529 | 8,3 |
Основну роль в роботі морського коридору відіграють Сили оборони України. Вони зробили забороненою для російських кораблів Західну частину Чорного моря. Крім втрат Чорноморського флоту, варто згадати про звільнення острову Зміїний і про ліквідацію локаторів, вертолітних майданчиків і міні-гарнізонів на морських газових платформах на морському шельфі.
Важливу роль відіграють українські атаки по Західному узбережжю окупованого Криму. Саме там розташований Севастополь, позиції російських ракет, радіолокаційних станцій, військові аеродроми.
В січні-вересні 2024, тобто за 273 дні, українські Сили оборони здійснили не менше 111 атак по об'єктах в Криму, кораблях та російському Чорноморському узбережжю, в середньому 1 раз на 3 дні. По Севастополю – не менше 30 атак (28%); по військових кораблях в морі – не менше 16 атак (15%); по Західному Криму – не менше 21 атаки, 20%; по Чорноморському узбережжю РФ – не менше 26 атак, 23,5%.
В Росії добре розуміють, що український морський експорт – це гроші, які йдуть в бюджет на війну проти Росії. Тому зараз основний ризик для Одеської області і всієї Західної частини Чорноморського регіону – це російськи атаки з повітря.
В січні-жовтні 2024 нами зафіксовано щонайменше 113 російських атак на портову, енергетичну та іншу інфраструктуру Одеської області, в межах якої функціонує морський коридор.
Наприкінці 2024 року вперше внаслідок цих атак були пошкоджені 7 іноземних суден.
2024 | Кількість атак іззастосуванням | Кількість суден, що були пошкоджені |
січень | 3 | — |
лютий | 6 | — |
березень | 18 | — |
квітень | 14 | — |
травень | 12 | — |
червень | 10 | — |
липень | 16 | 1 |
серпень | 9 | — |
вересень | 15 | 2 |
жовтень | 14 | 4 |
Разом | 116 | 7 |
Пошкоджені судна:
1. 10.07.2024. ARTEY. IMO: 8879251. Flag: Cameroon. DWT 3584 t. Type of ship: General Cargo Ship. Year of build 1970. Registered owner: OVEN LTD C/O: World Line Ltd Office 17, ul Patona 17, Kherson, 73000, Ukraine. Ship manager/Commercial manager: WORLD LINE LTD Office 17, ul Patona 17, Kherson, 73000, Ukraine.
Судно пошкоджено уламками ракети в порту Чорноморськ. Двоє людей загинуло — охоронець та водій вантажівки. Вахтовий матрос судна отримав поранення.
2. 11.09.2024. AYA. IMO: 9117868. Flag: St. Kitts and Nevis. DWT 27239 t. Type of ship: Bulk Carrier. Year of build 1997. Registered owner: AYA MARITIME CO SA C/O: VRS Maritime Services Ltd 5-7, Agiou Nikolaou Street, 185 37, Piraeus, Greece. Ship manager/Commercial manager: VRS MARITIME SERVICES LTD 5-7, Agiou Nikolaou Street, 185 37, Piraeus, Greece.
Авіаційна протикорабельна крилата ракета КАР Х-22 з бомбардувальника Ту-22 влучила в балкер, що перевозив пшеницю з порту Чорноморськ до Єгипту. Ракета влучила в балкер на траверзі румунського порту Năvodari у виключній морській економічній зоні Румунії за межами територіального моря країни. Судно отримало пошкодження.
Балкер, швидше за все, не був ціллю, а попав під удар внаслідок помилок екіпажу бомбардувальника під час наведення ракети або використання застарілих боєприпасів. Нездатність ракети здетонувати допомогла уникнути потенційно катастрофічного результату.
3. 20.09.2024. GOLDEN LION. IMO: 9363974. Flag: Antigua and Barbuda. DWT 6315 t. Type of ship: General Cargo Ship. Year of build 2006. Ship manager/Commercial manager: ASTRAMAR TRANSPORT LTD Katrinas dambis 14, LV-1045, Riga, Latvia. Registered owner: LION NAVIGATION LTD C/O: Astramar Transport Ltd (SIA 'Astramar Transport') Katrinas dambis 14, LV-1045, Riga, Latvia.
Судно отримало пошкодження під час удару балістичною ракетою «Іскандер-М» по Одеському порту. Внаслідок удару отримали поранення працівники порту, члени екіпажу не постраждали.
4. 06.10.2024. PARESA. IMO: 9008134. Flag: St. Kitts and Nevis. DWT 6912 t. Type of ship: General Cargo Ship. Year of build 1992. Ship manager/Commercial manager: PARESA SHIPPING CO Trust Company Complex, Ajeltake Road, Ajeltake, Majuro MH 96960, Marshall Islands. Registered owner PARESA SHIPPING CO Trust Company Complex, Ajeltake Road, Ajeltake, Majuro MH 96960, Marshall Islands. ISM Manager: AK GROUP CO LTD 3rd Floor, 35-39, Akti Miaouli, 185 35, Piraeus, Greece. (Фото: Судно «PARESA», атаковане 06.10.2024)
Судно було вражено російською балістичною ракетою "Іскандер М" в районі вантажного трюму №2 в порту Південний під час завантаження українського зерна. Ніхто з членів екіпажу не постраждав. Власник спростував заяви Росії про те, що їхнє судно перевозило боєприпаси в Україну і тому було законною військовою ціллю.
5. 07.10.2024, 14.10.2024. OPTIMA. IMO: 9528691. Flag: Palau. DWT 5834 t. Type of ship: General Cargo Ship. Year of build 2008. Ship manager/Commercial manager: USTA SHIPPING CO 1st Floor, 11, Agiou Spyridonos Street, Piraeus, Greece. Registered owner: USTA SHIPPING CO 1st Floor, 11, Agiou Spyridonos Street, Piraeus, Greece.
Під час ракетної атаки 7 жовтня 2024 року загинув працівник порту стивідор, п'ятеро членів екіпажу отримали поранення.
6. 09.10.2024. SHUI SPIRIT. IMO: 9216729. Flag: Panama. DWT 21614 t. Type of ship: Container Ship. Year of build 2000. Ship manager/Commercial manager: NORTADA SHIPMANAGEMENT LDA Rua dos Murcas 15, 9000-058, Funchal Portugal. Registered owner ROSEWINT INC C/O: Nortada Shipmanagement Lda Rua dos Murcas 15, 9000-058, Funchal Portugal.
Судно отримало пошкодження в порту Чорноморськ під час обстрілу 9 жовтня 2024 року, члени екіпажу не постраждали. В місті і порту загинуло вісім людей і ще одинадцять отримали поранення. Усі поранені – громадяни України. Четверо з них були у важкому стані. Ціллю ракети була інфраструктура порту.
7. 14.10.2024. NS MOON. IMO: 8919855. Flag: Belize. DWT 2717 t. Type of ship: General Cargo Ship. Year of build 1990. Registered owner: MOON SHIPHOLDING LTD C/O: Cargo Shipping SP Z OO ul Mala Odrzanska 19, 70-535, Szczecin, Poland. Ship manager/Commercial manager: CARGO SHIPPING SP Z OO ul Mala Odrzanska 19, 70-535, Szczecin, Poland.
Судно отримало пошкодження в Одеському порту під час обстрілу 14 жовтня 2024 року, члени екіпажу не постраждали.
Треба звернути увагу, що з 7 пошкоджених суден 6 належать компаніям-судновласникам з країн ЄС (Греція – 3, Латвія – 1, Португалія – 1, Польща -1) і 1 судно – українській компанії. Між тим, найбільша частка суден, що здійснюють рейси до українських портів в умовах війни та обстрілів, близько 33% або більше 80 суден в жовтні 2024 і в попередні місяці, належала судновласникам з Туреччини. Судновласники з Греції займали друге місце в цьому рейтингу з часткою близько 15% або 40 суден і в жовтні 2024, і в попередні місяці. Це можна вважати конспірологією, але не може не наводити на думку про вибірковість під час підготовки до обстрілів.
Аналіз країн реєстрацій компаній-власників суден, що здійснюють рейси до портів Великої Одеси, свідчить, що компаніям з кран ЄС належать близько 25% суден. Крім Греції, наявні судновласники з Німеччини, Нідерландів, Португалії, Румунії, Мальти, Болгарії, Латвії, Естонії, Польщі. Близько 5-6% суден належить компаніям з Китаю. Частка суден українських компаній складає близько 2-3%. Всього представлені судновласники майже з 30 країн. Тобто український морський коридор – це міжнародна історія.
В 2024 році наш моніторинг зафіксував високий показник повторних рейсів до портів Великої Одеси – близько 70% загальної кількості суден. Це свідчить, що судновласники, незважаючи на воєнні ризики, досить високо оцінюють безпекову ситуацію.
За нашим прогнозом, Росія буде продовжувати атаки на українські порти Чорного моря і Дунаю, намагаючись припинити роботу морського коридору та водночас створити умови для збільшення власного морського експорту зерна.
Та обставина, що кількість суден, що прибувають до портів Одеси фактично не залежить від інтенсивності обстрілів, дратує Росію та буде стимулювати її застосовувати все більш потужні види озброєння і в більшій кількості. Це буде створювати додаткові ризики не тільки для міжнародного судноплавства українських портах, але й для Румунії і Молдови.
Росія вдарила по цивільному судну з пшеницею / фото t.me/V_Zelenskiy_official
З початку 2024 по Одеській області було здійснено 43 атаки балістичними ракетами «Іскандер» (щонайменше 100 ракет); 6 атак крилатими ракетами «Іскандер» (щонайменше 9 ракет).
Найбільша атака відбулась 22.03.2024. Під час неї було запущено 12 балістичних ракет з окупованого Криму. З весни 2024 під час атак Росія все частіше застосовує не одну ракету, а дві-три одночасно. Зафіксовано щонайменше 8 подібних обстрілів: по дві балістичних ракети– 15 березня, 1 травня, 28 травня, 14 вересня 2024 року, по три ракети – 20 квітня, 17 травня, 21 липня та 2 серпня 2024 року.
З початку 2024 відбулось щонайменше 47 атак ударними БпЛА «Shahed-136/131». У найбільш масштабній атаці на Ізмаїльський район 24.07.2024 було задіяно 23 БпЛА, тоді в Ізмаїлі було зруйновано кілька будівель припортової інфраструктури.
Зафіксовано щонайменше 12 атак авіаційними крилатими ракетами Х-59/Х-69. Найбільшими були атаки 20 квітня 2024 року – 5 ракет, 17 травня – 3 ракети, 10 липня – 4 ракети (пошкоджений суховантаж). 26 серпня 2024 відбулась руйнівна за матеріальними збитками і людськими жертвами атака із застосуванням 4-х авіаційних крилатих ракет Х-101.
На цьому фоні атаки морськими крилатими ракетами «Калібр» були відносно нечисленними – 2 атаки із використанням 12 ракет.
Впродовж весни-літа 2024 фіксувались періоди безперервних атак на Одещину впродовж 3-7 днів поспіль. Найтривалішими були атаки на початку березня – 6 днів поспіль та 7 днів поспіль з одноденною паузою, наприкінці квітня – 6 днів поспіль з одноденною паузою, в середині липня та середині вересня – по 5 днів поспіль. Липень 2024 став місяцем найбільш інтенсивних атак – 14 днів.
Тим не менш, в дні, коли російські атаки відбувались щоденно, кількість судозаходів коливалась незначним чином.
Найбільш руйнівними за наслідками для портової та іншої інфраструктури Одещини є атаки балістичними ракетами «Іскандер» з тимчасово окупованого Криму, через невеликий час польоту та недостатність систем ППО.
В ході атак фіксувались випадки, коли ракети і ударні БпЛА потрапляли на територію Молдови та Румунії. Як правило, це були БпЛА, що запускалися з Криму:
- 24.07.2024 — в ході атаки на Ізмаїльський район ударний БпЛА типу «Shahed-131/136» перетнув кордон з Румунією та вибухнув поблизу села Плауру, що знаходиться на березі ріки Дунай, поблизу Ізмаїлу;
- 25.07.2024 — три дрони «Shahed-131/136» були локаційно втрачені після перетину кордону з Румунією;
- 08.09.2024 — в ході атаки на українське місто Вилкове на річці Дунай два дрони «Shahed-131/136» залетіли в повітряний простір Румунії.
- 27.09.2024 — один «Shahed-131/136» увійшов в повітряний простір Румунії.
Крім того, як йшлося вище, 11.09.2024 авіаційна протикорабельна крилата ракета КАР Х-22 з бомбардувальника Ту-22 влучила в судно на траверзі румунського порту Năvodari внаслідок помилки пілотів. Трагедії не сталось за щасливого випадку.
Відомо чимало випадків, коли російські ударні БпЛА потрапляли на територію Молдови – тільки в 2024 щонайменше та 3 ракети та 9 дронів. Кількість цих випадків зростає з активізацією атак на Одеську область. З дев’яти дронів шість зафіксовано в між 10 та 20 листопада 2024. Подробиці інцидентів з ракетами в Молдові не повідомлялися.
Окремим фактором ризику в Чорному морі є мінна небезпека. За оцінками фахівців в морі може перебувати близько 400 морських мін, але оцінити точніше важко через мінно-вибухові пристрої, що були змиті в море з Дніпра внаслідок підриву Каховської ГЕС в червні 2023 року.
Від початку Великої війни станом на серпень 2024 було виявлено і знищено 105 дрейфуючих мін. З них фахівці з України знешкодили 85 мін, Румунії – 6, Болгарії – 5, Туреччини – 5, Росії – 3, Грузії – 1.
Останній відомий випадок стався 13 серпня 2024, коли міну прибило до берега біля селища Гріндул-Кітук, що розташоване на південному сході Румунії, в дельті Дунаю.
Нагадаємо, що в серпні 2022 року внаслідок вибуху міни на узбережжі загинуло троє цивільних осіб в Одеській області. У жовтні та грудні 2023 року фіксувалися випадки зіткнення з мінами морських суден біля берегів Румунії і України в районі на південь від острова Зміїний.
Зауважимо, що в цих умовах не можна недооцінювати ракетну та мінну небезпеку для морських економічних проектів Румунії та Туреччини, шо пов’язані з видобутком природного газу в в західній частині Чорного моря.
Слід очікувати, що Росія застосує мінування акваторії Чорного моря в районах, наближених до маршруту зернового коридору. Для таємної постановки мін можуть бути використані авіація, нові російські морські дрони, а також природні течії в Чорному морі в розрахунку на винос мін в напрямку Одеси з окупованого узбережжя Херсонської області і Криму.
Далі буде…
* * *
Доповідь підготовлено за підтримки Представництва Фонду ім. Фрідріха Еберта в Україні (FES Ukraine). Погляди, висловлені в цій публікації, не обов’язково відображають погляди Фонду ім. Фрідріха Еберта.