Автор: Д-р Вікторія ВДОВИЧЕНКО, доктор філософії, керівник спільної програми, Програма «Майбутнє України», Центр геополітики, Кембриджський університет
Експертний внесок:
Капітан (N) Курт ЕНГЕЛЕН, Центр досліджень безпеки та оборони
Д-р Іен РАЛЬБІ, Auxilium Worldwide
Петрас КАТІНАС, Центр досліджень енергетики та чистого повітря
Проф. Нік ЧІТАДЗЕ, Міжнародний чорноморський університет
Андрій КЛИМЕНКО, керівник групи моніторингу в Інституті стратегічних досліджень Чорного моря
Так званий «тіньовий флот» залишається критично важливим фактором, що забезпечує здатність Російської Федерації підтримувати доходи від нафти в умовах масштабних міжнародних санкцій.
Попри посилені зусилля Європейського Союзу (ЄС), держав-членів НАТО та однодумців щодо забезпечення дотримання законодавства, значна частина експорту морської нафти з Росії продовжує здійснюватися через мережу непрозорих та ухильних практик. Цей флот, що складається з танкерів із прихованою власністю, частою зміною прапора, несправними транспондерами AIS та широким використанням перевезень із судна на судно (STS), зараз складає понад третину морського експорту нафти з Росії.
Хоча скоординовані зусилля щодо обмеження операцій флоту досягли поступового прогресу, зокрема у встановленні санкцій, контролі держав портів та підвищенні обізнаності про екологічні та гібридні загрози, ці заходи залишаються недостатніми, враховуючи зростаючу складність та транскордонний характер загрози.
Ба більше, зростаюча невизначеність щодо безперервності та масштабів санкційної політики США покладає додаткову відповідальність на європейських суб'єктів щодо забезпечення послідовних та перспективних механізмів забезпечення дотримання законодавства.
Тому здатність ЄС та його союзників реагувати своєчасними, скоординованими та адаптивними заходами має стратегічне значення.
У цьому політичному документі викладено низку стратегічних та оперативних рекомендацій, що випливають із круглого столу високого рівня «Розрив ланцюга: протидія операціям тіньового флоту на стратегічних водних шляхах Європи», скликаного як офіційний супутній захід Конференції з відновлення України (URC) у Римі 9 липня 2025 року. Спираючись на внески експертів з України, Великої Британії, Литви, Грузії, Сполучених Штатів, Канади та Італії, обговорення підкреслили необхідність сильніших правових інструментів, посиленого морського нагляду та більш узгодженої міжюрисдикційної координації.
У документі запропоновано практичні ініціативи за двома тематичними напрямками:
Стратегічне стримування та економічне руйнування незаконних морських мереж (так званий «Стратегічний рівень»).
Посилення застосування санкцій та підвищення обізнаності у морській сфері (так званий «Оперативний рівень»).
Детальний політичний аналіз із підсумками дискусії буде підготовлений окремо.
Стратегічний рівень:
Визначити спільний підхід до визначення критеріїв для судна «тіньового флоту».
Термін «тіньовий флот» є розмовним виразом, що наразі не має усталеного визначення. Будь-які дії щодо боротьби з тіньовим флотом повинні починатися з чіткого, загальноузгодженого набору вимірюваних критеріїв, які можна використовувати для послідовного визначення того, які судна є, а які ні, частиною цього явища. Тільки з таким уточненням посадовці оборони, безпеки та правоохоронних органів можуть вжити суворих та змістовних заходів. До того часу існує ризик того, що та чи інша держава вживатиме заходів щодо того, що, на їхню думку, може бути судном «тіньового флоту», зробить помилку в цьому процесі та зазнає юридичних та політичних наслідків.
Крім того, всі держави повинні бути обережними, щоб не применшувати принцип вільного моря, перешкоджаючи свободі судноплавства свавільним підходом до втручання в рейси комерційних суден. Наслідком цього може бути використання Росією та іншими гібридними агресорами подібних аргументів для обмеження свободи судноплавства в інших місцях. Чіткість і спільність у визначенні допоможуть уникнути таких ситуацій.
Створити спільний тристоронній морський координаційний механізм ЄС-НАТО-JEF(Об'єднані експедиційні сили Сполученого Королівства):
З метою зменшення дублювання та забезпечення взаємодоповнюваності між регуляторним, стратегічним та оперативним рівнями, ЄС, Об'єднані експедиційні сили та НАТО, три суб'єкти, які беруть участь у протидії російському тіньовому флоту, повинні впорядкувати та координувати свої відповідні зусилля та дії. Сфери, які могли б виграти від узгодження, включають усунення конфліктів військово-морських операцій, об'єднання списків суден, внесених до чорного списку, обмін та встановлення стандартизованих протоколів інспекцій, створення централізованого динамічного банку даних про інциденти з суднами, що не відповідають вимогам, щоб ускладнити зміну прапора.
Відповідний орган ЄС, такий як ініціатива Європейського оборонного агентства з морського спостереження (MARSUR) або аналогічна установа з мандатом, має бути офіційно призначений для керівництва відстеженням та аналізом операцій тіньового флоту. Ця організація могла б співпрацювати з технологічними фірмами як стратегічними партнерами, щоб допомогти об'єднати аналітику та покращити можливості ідентифікації та моніторингу суден. Використовуючи передові супутникові знімки, дані автоматичної системи ідентифікації (AIS), радіочастотну ідентифікацію (RFID) та аналітику на основі штучного інтелекту, агентство матиме всі можливості для розробки комплексного та безперервного механізму нагляду, спрямованого на незаконну морську діяльність, пов'язану з ухиленням від санкцій.
Розробити практичні рекомендації як для держав-членів ЄС, так і для країн, що не входять до ЄС, щодо забезпечення виконання морських санкцій.
Однією з найбільших проблем у сфері забезпечення виконання санкцій є те, що морські сили, які в основному виконують інші обов'язки, не мають чітких оперативних вказівок щодо того, що вони повинні робити щодо судна, на яке накладено санкції, у різних морських зонах. Поєднання односторонніх та багатосторонніх санкцій ще більше заплутує це питання. Територіальне море, прилегла зона та відкрите море створюють різні проблеми у сфері забезпечення виконання щодо суден, на які накладено санкції, і конкретні рекомендації на оперативному рівні вкрай необхідні. Крім того, критично важлива координація з судовими посадовцями для судового переслідування та розгляду справ. Багато держав вагаються вилучати активи, які можуть перетворитися на зобов'язання для держави, тому спільний підхід із взаємною підтримкою може принести дивіденди у вигляді частоти та впливу заходів щодо забезпечення виконання.
Посилити координацію санкцій та чинити дипломатичний тиск на держави прапора, щоб вони знімали з реєстрації судна, що не відповідають вимогам.
Європейські політики повинні активізувати зусилля щодо визначення додаткових суден тіньового флоту під санкціями ЄС. Хоча включення сотень суден до 17-го пакету санкцій ЄС (прийнятого 20 травня) є позитивним кроком, його ефективність залишатиметься обмеженою без синхронізованих дій. Тому більша трансатлантична узгодженість є важливою для усунення прогалин у правозастосуванні та суттєвого обмеження здатності Росії обходити обмеження на експорт нафти.
На рівні Європейського Союзу це вимагає: (1) виділення додаткових ресурсів правоохоронним органам для забезпечення більш надійного та послідовного впровадження санкцій, та (2) інституціоналізації більш гнучкого та безперервного процесу визначення, що виходить за рамки залежності від періодичних пакетів санкцій, щоб забезпечити своєчасне та масштабоване реагування.
Передбачити та підготуватися до посилення участі російського (військового) флоту в операціях «тіньового флоту».
Європейські та натівські лідери повинні не дозволити посиленню військової демонстрації Росії послабити їхню рішучість у контролі, водночас визнаючи критичну важливість зменшення простору для помилок. Того ж дня, коли російські війська затримали «Green Admire», російське військове судно супроводжувало «Sirtaki», танкер під прапором Маршаллових Островів, з Калінінграда до Санкт-Петербурга. Міністр оборони Фінляндії Антті Хаккянен 24 травня підтвердив, що російські танкери «тіньового флоту» тепер отримують прямий військовий супровід у Фінській затоці. Незалежно від того, чи стане це рутинною справою, чи залишиться епізодичним, європейські уряди повинні розглядати це як реальний сценарій загрози та розробити чіткі протоколи для моніторингу та потенційної заборони такої морської діяльності подвійного використання.
Підготуватися до можливих заходів у відповідь з боку Росії
Зростаюча агресивність Росії у морській сфері — зокрема військовий супровід комерційних суден у європейських водах — свідчить, що контрольні заходи можуть викликати відповідь. Керівники ЄС та НАТО мають передбачити можливі дії у відповідь з боку Росії та чітко заявити, що критична інфраструктура та морський суверенітет Європи є недоторканними.
Розглянути можливість національних заборон на судноплавство загрозливих суден
На основі національного законодавства регіональні держави-члени НАТО мають розглянути можливість запровадження заборон на судноплавство та/або присутність комерційних суден у своїх територіальних водах, якщо такі судна оцінюються як такі, що становлять загрозу критичній підводній інфраструктурі в Балтійському морі.
Безперебійне функціонування підводної інфраструктури в Балтійському морі має життєво важливе значення не лише для національної безпеки та оборони регіональних членів НАТО, але й для безпеки Альянсу в цілому. З огляду на те, що така інфраструктура вже стала об'єктом ворожої діяльності, зацікавлені прибережні держави мають право — згідно зі статтею 51 Статуту ООН, яка підтверджує право на індивідуальну та колективну самооборону — вжити низку оборонних заходів, включаючи правові та регуляторні дії.
Країни Балтійського моря, зокрема Данія, яка контролює критично важливі морські протоки, — повинні офіційно висловити серйозну стурбованість нещодавніми інцидентами з російськими танкерами в Чорному морі. З огляду на ці ризики, країни Балтії мають законні підстави заявити, що, починаючи з певної дати, танкерам, переліченим у чорних списках Паризького меморандуму про взаєморозуміння (учасниками якого є країни Балтії) та інших відповідних меморандумів про контроль державою порту (де вони є асоційованими членами), більше не буде дозволено заходити до Балтійського моря.
Довідка: Наприклад, навіть розлив лише 8000 тонн мазуту призвів до забруднення сотень кілометрів узбережжя. У разі аварії одного танкера з перевезенням сирої нафти в набагато меншому Балтійському морі розлив може сягнути 160 000 тонн, що матиме набагато серйозніші екологічні наслідки.
Створити декларацію – яку може підписати будь-яка держава – яка уточнює критерії «тіньового флоту» та визначає його як загрозу миру та належному порядку прибережної держави.
Мирний прохід дозволено в територіальних водах будь-якої держави, якщо цей прохід є безперервним, швидким і не шкодить миру та доброму порядку прибережної держави. Враховуючи поведінку тіньового флоту, якщо всі держави заявлять, що тіньовий флот, визначений послідовним набором об'єктивних критеріїв, за своєю суттю становить загрозу безпеці та доброму порядку прибережних держав, це позбавляє флот права на мирний прохід. Це також надає прибережним державам цінний інструмент для переслідування суден, які заходять у їхні територіальні води.
Щоб забезпечити ефективний вплив санкцій, спрямованих проти російських нафтових танкерів, на експортний потік російської сирої нафти, необхідно переглянути чинну модель санкцій.
Зокрема, обмеження не повинні обмежуватися доступом до портів країн, що накладають санкції, а також повинні поширюватися на територіальні води цих держав.
За такою переглянутою системою, танкерам, на які поширюються санкції, буде заборонено проходити через ключові морські вузькі точки, такі як Данські протоки та протоки між Францією та Сполученим Королівством. В іншому випадку, як свідчать події останніх двох-трьох місяців, чинні санкції залишаються здебільшого символічними для суден, основними напрямками яких є Індія, Китай, Сінгапур та кілька африканських держав.
Оперативний рівень:
Узгодити списки санкціонованих суден у різних юрисдикціях, що застосовують санкції.
Станом на червень 2025 року ЄС, Велика Британія та США колективно запровадили санкції проти 464 суден, пов'язаних з торгівлею нафтою Росії. Однак лише 34 судна фігурують у всіх трьох санкційних списках, тоді як 211 суден запроваджені двома з трьох суб'єктів. Такий фрагментарний підхід підкреслює критичну відсутність координації між органами, що застосовують санкції, та свідчить про те, що
скоординовані багатосторонні санкції значно ефективніші у стримуванні діяльності тіньового флоту, ніж фрагментарні або односторонні дії.
Заборонити перевалку вантажа з судна на судно (STS) у територіальних водах держав-членів ЄС.
Хоча загальна кількість операцій з судна на судно (STS) у територіальних водах держав-членів ЄС зменшилася, прогалини у правозастосуванні зберігаються. Ці операції не лише становлять серйозний ризик для дотримання вимог, який підриває режим санкцій, але й становлять значну екологічну загрозу. Тіньові танкери часто працюють за низькими стандартами безпеки, не мають належного страхування та здійснюють перевезення в небезпечних умовах, що збільшує ризик розливів нафти та морських аварій у чутливих прибережних районах. Додаткові нагадування ключовим партнерам за межами ЄС щодо правових вимог до STS згідно з MARPOL також можуть допомогти заохотити інші держави вжити заходів щодо забезпечення виконання.
Забезпечити повну відповідність стандартам якості палива Міжнародної морської організації (ІМО)
Усі судна, що працюють у водах держав-членів ЄС, особливо у визначених зонах контролю викидів сірки (SECA), повинні суворо дотримуватися стандартів якості палива ІМО, викладених у Додатку VI до MARPOL. Це включає використання палива, яке відповідає встановленим нормам вмісту сірки та іншим критеріям якості для мінімізації шкідливих викидів, таких як SOₓ та тверді частинки.
Підвищити прозорість та дотримання вимог у морському страхуванні за допомогою рекомендацій ІМО
Для зміцнення цілісності морських операцій Міжнародна морська організація (ІМО) повинна переглянути свої рекомендації для підвищення прозорості щодо морського страхування. ІМО повинна зобов'язати держави прапора вимагати від судновласників та страховиків публічно розкривати ключову фінансову інформацію, включаючи дані про платоспроможність страховиків, кредитні рейтинги від визнаних агентств та перевірені фінансові звіти. Крім того, ІМО слід заохочувати до уточнення вимог щодо «реального зв’язку» з метою реєстрації судна.
Інспектувати та затримувати судна, які не відповідають морським вимогам
Озброєні вищезазначеними рекомендаціями, портові, прибережні держави та держави прапора повинні активізувати зусилля щодо моніторингу та затримання суден тіньового флоту, які явно порушують морське право, таких як ті, що не ходять під прапором, ті, що не відповідають стандартам безпеки та охорони навколишнього середовища, або ті, що становлять явні ризики для безпеки. Органи влади повинні забезпечувати дотримання екологічних та навігаційних законів у своїх територіальних морях, розслідуючи та висаджуючись на підозрілі судна, коли це виправдано. Екіпажі, причетні до злочинної діяльності, повинні бути притягнуті до відповідальності, а судна та персонал, що не відповідають вимогам, повинні бути піддані міжнародним ордерам на арешт.