Мільйони українців нині перебувають за межами країни, але мають майнові права на батьківщині.
Ситуація, коли в Україні відкривається спадщина, а потенційний спадкоємець не може особисто приїхати до країни, стала досить поширеною. У Міністерстві юстиції розповіли, як правильно оформити спадщину дистанційно.
Найважливіше – це подати заяву про прийняття спадщини протягом 6 місяців з дня смерті спадкодавця. В українців за кордоном є два варіанти: звернутися до консульства України або до іноземного нотаріуса.
Консульська установа України – найкращий варіант, оскільки може засвідчити підпис на заяві українською мовою без необхідності перекладу та апостилю. Якщо ж в країні перебування немає українського консульства, можна звернутися до місцевого нотаріуса, але тоді документ потребуватиме легалізації.
Пошта або довірена особа
Оформлену заяву можна надіслати поштою до нотаріуса в Україні або передати через довірену особу.
Важливо знати: днем подання заяви вважається день відправлення листа, а не день його отримання, тому поштову квитанцію обов’язково треба зберегти.
Після подання заяви нотаріус заводить спадкову справу. Далі потрібно зібрати пакет документів:
- свідоцтво про смерть спадкодавця (оригінал або нотаріально засвідчена копія);
- документи, що підтверджують родинні зв’язки зі спадкодавцем (у разі спадкування за законом): свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, рішення суду про встановлення факту родинних відносин тощо;
- заповіт (якщо спадкування відбувається за заповітом) з відміткою про його реєстрацію у Спадковому реєстрі;
- документи, що підтверджують право власності спадкодавця на спадкове майно (наприклад, договори купівлі-продажу, свідоцтва про право власності, витяги з реєстрів тощо);
- довідка про останнє місце проживання спадкодавця (для визначення місця відкриття спадщини);
- копію паспорта та ідентифікаційного коду (або його представника);
- інші документи, залежно від складу спадкового майна та обставин справи.
На цьому етапі спадкоємець, який перебуває за кордоном, вже може діяти через свого представника за довіреністю. Для цього йому необхідно оформити довіреність на представника в Україні – або у консульській установі України, або в іноземного нотаріуса.
Що робити, якщо документи втрачені
Після збору всіх необхідних документів та закінчення шестимісячного строку з дня смерті спадкодавця, нотаріус видає спадкоємцю (або його представнику за довіреністю) свідоцтво про право на спадщину.
Для отримання свідоцтва спадкоємець або його представник подає нотаріусу заяву про видачу свідоцтва про право на спадщину. Нотаріус перевіряє всі подані документи, факт смерті спадкодавця, час і місце відкриття спадщини, наявність підстав для спадкування, прийняття спадщини спадкоємцем та склад спадкового майна. Строк для отримання свідоцтва про право на спадщину не обмежений у часі.
Якщо спадкоємець, перебуваючи за кордоном, втратив документи, необхідні для оформлення спадщини, процедура ускладнюється. Є два шляхи виходу з такої ситуації:
- Отримати дублікати втрачених документів. Для документів, виданих в Україні, запити можна надсилати через представника за довіреністю. Щодо іноземних документів, необхідно звертатися до відповідних органів країни їх видачі.
- Звернутися до суду в Україні з заявою про встановлення факту родинних відносин або права власності на спадкове майно у судовому порядку. У цьому випадку представництво інтересів спадкоємця в суді є обов’язковим і здійснюється на підставі довіреності.
Оформлення спадщини людиною, яка перебуває за кордоном, вимагає уважності до деталей та чіткого розуміння процедури. Ключовими моментами є своєчасне подання заяви про прийняття спадщини, збір необхідних документів та отримання свідоцтва про право на спадщину. Звернення до консульської установи України є оптимальним варіантом на першому етапі, оскільки спрощує процедуру подання заяви. На етапі збору документів та отримання свідоцтва представництво за довіреністю значно полегшує процес для спадкоємця, який перебуває за кордоном.
Читайте також: Штампи у паспорті відходять у минуле: з 12 жовтня в ЄС діятимуть нові правила перетину кордону