Нова залізниця до Криму: чим вона важлива для армії Росії та наскільки вразлива для ударів ЗСУ

Залізниця в Донецькій області. Ілюстративне фото

 

Росія будує нову залізницю із Таганрога до Криму через окуповані українські території. Чим до неї може дістати Україна і де найуразливіші точки – розбиралися Крим.Реалії.

Розвантажити Керченський міст

Залізниця із Ростовської області через Донецьк у напрямку Криму існує, але вона проходить через місто Запоріжжя, яке залишається під контролем України.

Про те, що російська влада на окупованих територіях України розпочала будівництво нової залізничної гілки, яка має з’єднати російський Ростов-на-Дону з анексованим Кримом, 6 листопада 2023 року заявив глава російської адміністрації окупованої частини Запорізької області України Євген Балицький.

Побудувавши залізничну гілку, хоча б одну колію, без електричної тяги, нехай вона буде тепловозною, ми вирішимо завдання військових Євген Балицький

За його словами, будівництво дороги вже почалося «з боку Донецька» і це дозволить убезпечити рух залізничного транспорту від атак ЗСУ, які поки що обстрілюють залізницю, що йде вздовж міста Пологи у напрямку Оріхова, через Комиш-Зорю на Волноваху.

«Побудувавши залізничну гілку, хоча б одну колію, без електричної тяги, нехай вона буде тепловозною, ми вирішимо завдання військових. І найголовніше, вирішується питання вивезення зерна на континент, вивезення залізняка, брухту, вугілля та багатьох елементів, які нам сьогодні треба зв’язати з Великою землею. Тому що їздити через Кримський міст не лише далеко, а ще й сьогодні міст є об’єктом підвищеної небезпеки», – зазначив Балицький.

Євген Балицький

15 листопада віцепрем’єр уряду РФ Марат Хуснуллін підтвердив, що основна мета будівництва нової залізничної гілки – це убезпечити її від ударів українських військових.

Сьогодні частина цієї дороги – на безпечній відстані від лінії зіткнення Марат Хуснуллін

«Сьогодні частина цієї (існуючої – КР) дороги – на безпечній відстані від лінії зіткнення, частина дороги проходить ближче до лінії зіткнення. Тому ми зараз опрацьовуємо ці питання», – сказав Хуснуллін на форумі «Транспорт Росії».

Влада РФ розглядає проєктовану дорогу «як альтернативний маршрут для залізничного транспорту через нові території», уточнив Хуснуллін.

Марат Хуснуллін

Де вже ведуть роботи

Про активне будівництво окремих ділянок залізничної колії у грудні минулого року повідомляв український Центр журналістських розслідувань. Проаналізувавши супутникові знімки, а також спираючись на повідомлення військових адміністрацій, розслідувачі виявили, що роботи ведуться на новій гілці, яка розпочинається на Донеччині в селищі Бурне та з’єднується з існуючою залізницею в Новоселівці.

«Саме ця гілка має на меті обійти ризиковану ділянку фронту поблизу Мар’їнки та Вугледара, таким чином допомагаючи забезпечити транспортування ресурсів із тилових районів Донецької області до Маріуполя і далі на весь Запорізький фронт», – пише ЦЖР.

Перший потяг на новій гілці наприкінці лютого був помічений на відрізку між двома діючими залізничними гілками між селищами Бурне та Новоселівка.

Уже готові не лише переїзди та, в основному, на перегоні від Іловайська до Гранітного прокладено шпали Петро Андрющенко

Фото та відео з потягом, який, очевидно, тестує нове залізничне полотно, опублікував Telegram-канал Андрющенко TIME.

«Стан будівництва залізниці на північний схід від Маріуполя візуально виглядає так. Уже готові не лише переїзди та, в основному, на перегоні від Іловайська до Гранітного прокладено шпали. Тож у нас на очах будується резервний шлях постачання, який легко трансформується в основний? З урахуванням наявності порту та великих сортувальних станцій у Маріуполі», – написав радник мера Маріуполя Петро Андрющенко.

На цій же ділянці росіяни будують залізничний міст у районі села Гранітне.

У січні нічого не вказувало на початок будівництва залізниці з боку Криму. Хоча залізничне сполучення Кримського півострова з материком давно налагоджене та активно використовується Росією як у військових цілях, так і для вивезення награбованого з України.

Водночас на багатьох ділянках майбутньої залізниці проводяться підготовчі роботи – розчищаються ділянки траси, обладнуються насипи тощо.

На вивчених журналістами супутникових знімках видно, що завдовжки нова залізниця буде сотні кілометрів, на деяких відрізках роботи ведуться просто посеред побудованих раніше фортифікаційних ліній оборони, всього за кілька кілометрів від фронту, як, наприклад, у районі міст Пологи та Токмак, які вже мають залізничне сполучення.

Село Осипенко Запорізької області, рівновіддалене від двох портових міст, за задумом РФ, стане вузловою станцією, як і військовий полігон біля села Новопетрівка, який російська армія активно використовує для тренувань і дислокації особового складу.

З цих «вузлів» на схід можуть тягтися два шляхи. Один, як і припускає ЦЖР, вздовж сухопутного коридору, а за кілька кілометрів до Маріуполя повертатиметься на північ, де, минаючи с. Микільське, з’єднається з існуючою залізницею в районі с. Кальчик (за 10 км від м. Маріуполь). Другий – з полігону вздовж узбережжя Азовського моря за маршрутом Новопетрівка – Куликівське – Урзуф – Юр’ївка – Ялта – Азовське – морський порт Маріуполя.

Потяги на залізничному вокзалі в Маріуполі. Ілюстративне фото

Водночас росіяни мають намір з’єднати залізницею Бердянськ із Маріуполем в районі станції села Трояни Запорізької області, яка приблизно за 20 кілометрів на північний захід від Бердянська.

Від цього села залізниця прямуватиме через Новопавлівку паралельно до берегової лінії Азовського моря до Нововасилівки, звідки одна гілка піде на Мелітополь, а інша – до Приазовського, а потім до Якимівки, що на 20 кілометрів на південь від Мелітополя і, як вважає Росія, нібито менше досяжна для ударів сил оборони України.

Також журналісти припускають, що у Бердянському районі є ще одна можлива ділянка, а саме Єлизаветівка – Софіївка – Миколаївка – Бердянське. Але без будівництва залізничного мосту це не можна реалізувати, адже цей маршрут перетинає річку Берда.

18 березня президент РФ Володимир Путін назвав залізницю до Криму через «нові регіони» альтернативою Керченському (Кримському) мосту. Він повідомив, що незабаром залізничні потяги пройдуть прямо до Севастополя. Путін додав, що «сьогодні вранці йому доповіли про те, що відновлено залізницю від Ростова-на-Дону до Донецька, Маріуполя і Бердянська», пишуть «Известия».

Залізничний вокзал у Севастополі

Незрозуміло, що Путін мав на увазі в останньому випадку, оскільки залізничної гілки між Маріуполем і Бердянськом раніше не було.

Вразливості будуть

Російські сили наразі не мають перспективи найближчим часом переправляти вантажі анонсованою президентом Володимиром Путіним залізницею з Росії через окуповані території в анексований Крим, але РФ підтягує ресурс на окуповану частину Запорізької області, щоб побудувати цей альтернативний маршрут.

Про це 20 березня в ефірі Радіо Свобода (проєкт «Свобода.Ранок») розповіла керівник Об’єднаного координаційного пресцентру Сил оборони півдня України Наталія Гуменюк.

Вони підтягують ресурс для того, щоб створити собі цей альтернативний маршрут Наталія Гуменюк

«Є певна зосередженість економічних зусиль у цьому напрямку. Але дуже суттєво впливає погода – не дозволяє окупантам проводити якісь нормально розгорнуті дії. Проте ми бачимо, що вони намагаються навколо цього процесу створити максимальний ефект будівництва року хоча б. Не говоритимемо сторіччя, але будівництво року. І зараз ми не бачимо такої активності, яка б дозволила їм просуватися кілометрами. Але розуміємо, що вони підтягують ресурс для того, щоб створити собі цей альтернативний маршрут. Тобто в долю зайвої конструкції в районі Керченської протоки вони не вірять», – зазначає Гуменюк.

Наталія Гуменюк

Те, що відбувається з так званим Кримським мостом, їх не влаштовує – він не працює в повному обсязі Андрій Юсов

Залізниця до Криму, про будівництво якої на тимчасово окупованій території України заявила РФ, є «значущою ціллю» для українських сил, повідомив 22 березня представник Головного управління розвідки Міноборони України Андрій Юсов.

Це серйозний виклик, серйозна загроза. Відповідно, для українських сил оборони – це значуща ціль. Є плани, які не завжди відповідають дійсності. У російському випадку так само. Загалом РФ продовжує використовувати саме залізницю як основний елемент логістики постачання своїх сил. Те, що відбувається з так званим Кримським мостом, їх не влаштовує – він не працює в повному обсязі. Тому намагаються посилити залізничне сполучення», – сказав він в ефірі національного телемарафону.

Російські військові на залізничному вокзалі. Ілюстративне фото

За його словами, цим планам «іде протидія». Відповідаючи на запитання, чи вдасться РФ завершити це будівництво, представник ГУР сказав, що «це завдання».

«Питання, що якщо не вдасться або не вкладуться в терміни. Якщо таки вдасться, як довго та як ефективно вона зможе працювати», – додав Юсов.

Андрій Юсов

Безумовно, з погляду військової тактики найуразливішими місцями на залізниці є мости. А таких на запланованій трасі буде кілька. Зокрема, через річку Кальміус під Маріуполем та річку Берда у Бердянському районі. На запланованій трасі є ще кілька менших річок, обійти які не вдасться, хоча і побудовані через них залізничні мости будуть також невеликими.

А міст через річку Кальміус у районі села Гранітне Збройні сили України вже руйнували влучним ударом на початку року. Про це 7 січня повідомляв Петро Андрющенко. «Вчора ЗСУ прицільним ударом знищили напівпобудований залізничний міст, цистерни з паливом та інженерний транспорт в районі с. Гранітне. Намагались збити, але в якості ефективного російське ППО непогано виступила сама інженерна база», – написав радник мера Маріуполя.

Пошкодження дороги внаслідок вибуху між Мелітополем і Костянтинівкою, 12 грудня, 2022 року

Крім того, він подякував учасникам Маріупольського спротиву та мешканцям Маріупольського району, які, за його словами, «незважаючи на смертельний ризик, отримали докази та забезпечили супровід ліквідації важливого військово-логістичного інфраструктурного об’єкту».

Варто зазначити, що майже всі ділянки запланованої залізниці розташовані на відстані 120-160 км від лінії фронту, а отже цілком досяжні для українських засобів ураження.

Також залізниця є гарною ціллю для партизанського руху, що діє на окупованих територіях. Так, у грудні в Мелітополі рух спротиву підірвав залізничний потяг, який щодня возив із Криму до Мелітополя та Дніпрорудного боєприпаси та паливо, повідомляв створений Силами спецоперацій України Центр національного спротиву.

«На зворотному шляху цей потяг вивозив із тимчасово окупованих територій руду, зерно та пошкоджену техніку. Однак завдяки героям підпілля потяг свій рух завершив остаточно», – зазначав ЦНС. Стверджується, що внаслідок вибуху було пошкоджено залізницю і тепловоз із вагонами.

Варто зазначити, що партизани можуть проводити свої атаки не тільки по мостах або залізничних станціях, які добре охороняються, але й практично на будь-якій ділянці колії. Підрив складу з ділянкою колії під ним на багато годин, а, можливо, і на добу, перерве військове залізничне сполучення.

Джерело

Новости Крыма