З кінця квітня зросла інтенсивність польотів над Чорним морем розвідувальної авіації країн Північноатлантичного альянсу. Безпілотники-розвідники відновили розвідку після річної перерви, для цього почали використовувати також літак приватної компанії. У причинах того, що відбувається, розбиралися Крим.Реалії.
Над морем – розвідники США, Канади та НАТО
17 травня стратегічний розвідувальний безпілотний літальний апарат Northrop Grumman RQ-4B Global Hawk ВПС США із позивним FORTE10 вів розвідку над Чорним морем на відстані 340-380 кілометрів від узбережжя анексованого Криму, повідомили моніторингові пабліки. Це сталося після перерви в майже одинадцять місяців з моменту попереднього польоту над акваторією поблизу зони бойових дій між Росією та Україною.
Політ, що став проблемним, відбувся 23 червня 2024 року. Тоді БПЛА Northrop Grumman RQ-4B Global Hawk заступив на чергування близько 9 ранку. Розвідувальна місія тривала майже добу, поки в ніч проти 24 червня, ймовірно, не стався інцидент за участю російського винищувача.
Як написав російський телеграм-канал FighterBomber, що спеціалізується на авіації, над американським дроном на великій швидкості нібито пролетів російський винищувач МіГ-31, що створило на шляху БПЛА сильний потік повітря і збило Global Hawk з курсу.
Інших підтверджень цієї інформації немає, проте відтоді американський стратегічний безпілотник-розвідник над Чорним морем більше не з’являвся.
21 травня над західною частиною Чорного моря недовго перебував стратегічний розвідувальний БПЛА Northrop Grumman RQ-4D Phoenix Об’єднаних Військово-повітряних сил НАТО з позивним MAGMA10. Його місія над акваторією тривала трохи більше години. За даними моніторингових пабліків, безпілотник передав код 7600, що означає втрату радіозв’язку, і відбув на авіабазу НАТО Сігонелла на острові Сицилія. Сигнал 7600 дрон подав ще до прибуття в зону бойового чергування. Він означає, що повітряне судно не може зв’язатися з диспетчером, але інших нештатних ситуацій не має.
Цей безпілотник вів розвідку над Чорним морем рівно рік тому – 21 травня 2024-го, після чого на цьому театрі воєнних дій не з’являвся, водночас регулярно здійснюючи розвідку в районі Балтійського моря.
Також, починаючи з 30 квітня, над Чорним морем здійснює польоти літак радіоелектронної розвідки SAAB 340B ISR канадської компанії CAE Aviation. Зазвичай він барражує над західною та південно-західними частинами Чорного моря на відстані 300-380 км від Кримського півострова.
Новітні засоби розвідки
Американський стратегічний розвідувальний дрон RQ-4 Global Hawk розроблений американською компанією Teledyne Ryan Aeronautical, дочірнім підприємством Northrop Grumman. Перший апарат Global Hawk було передано ВМС США у 2004 році та розпочав виконання бойових завдань у березні 2006 року.
У 2012 році вартість одиниці оцінювалася до 140 млн доларів, година польоту коштувала 31 тис. доларів. 2014 року цю вартість вдалося знизити до 24 тис. доларів.
Найчастіше зараз використовується модифікація RQ-4B Global Hawk.
Радіус дії БПЛА – приблизно 5500 км із 24-годинним перебуванням у зоні призначення. Максимальний час перебування в повітрі – 36 годин. Максимальна швидкість – 637 км/год. Стеля – 6811 м, дальність польоту – 25015 км. Є найбільшим за розмірами та масою серійним БПЛА у світі. Його довжина – 13,3 метра, розмах крил дорівнює приблизно 35 метрів, злітна вага наближається до 15 тонн.
Global Hawk оснащений інтегрованою системою спостереження та розвідки HISAR – Hughes Integrated Surveillance & Reconnaissance. Радар із синтезованою апертурою призначений для роботи в будь-яких погодних умовах, має можливість виявлення наземних рухомих об’єктів і передачі відомостей про подібні об’єкти (координати та швидкість) в текстових повідомленнях. Денна електронно-оптична цифрова камера забезпечує отримання зображень із високою роздільною здатністю.
Зображення, отримані з радара та ОЕ/ІЧ-сенсорів, обробляються на борту БПЛА та передаються на наземну станцію у вигляді окремих кадрів. Наземна станція збирає з кадрів зображення та готує їх для подальшого використання.
Global Hawk призначений для автономного польоту та передачі розвідувальних даних через супутникові канали на наземну станцію. У разі використання БПЛА в зоні прямої видимості є можливість прямої передачі даних на відповідну наземну станцію.
RQ-4D Phoenix є подальшою модифікацією американського стратегічного БПЛА. Розроблений для програми НАТО зі спостереження за наземною обстановкою з повітря – NATO Alliance Ground Surveillance (AGS).
Сили спостереження за наземною обстановкою НАТО, створені в 2015 році, експлуатують безпілотні літальні апарати RQ-4D Phoenix з березня 2022 року.
RQ-4D Phoenix має дальність польоту 8700 морських миль (16113 км). БПЛА може розвивати максимальну швидкість 310 вузлів (575 км/год) та літати на максимальній висоті 60 000 футів (18288 м).
БПЛА оснащений радаром наземного спостереження, розробленим у межах програми ВПС США з впровадження багатоплатформних радіолокаційних технологій (MP-RTIP).
Також передбачено великий набір широкосмугових каналів передачі даних великої дальності для забезпечення зв’язку в межах прямої видимості (LOS) та за межами прямої видимості (BLOS) між наземними та повітряними сегментами.
Режим «Морський» забезпечує розширені можливості для виявлення та моніторингу суден, що рухаються. Компонент морського інверсного радіолокатора із синтезованою апертурою (MISAR) режиму «Морський» дозволяє літаку ідентифікувати цілі, що не співпрацюють. Індикатор цілей, що рухаються, і MISAR надають інформацію ISR про судна, що рухаються по поверхні води.
Saab 340B ISR (Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance) – це вироблений шведською компанією SAAB турбогвинтовий літак, переобладнаний для виконання завдань розвідки, спостереження та збору інформації. Він часто використовується для моніторингу кордонів, особливо в зонах із високою інтенсивністю військової діяльності.
Літак оснащений різними датчиками та системами, що дозволяють збирати різні типи даних, такі як візуальні, радіолокаційні та радіотехнічні дані.
Saab 340B ISR належить канадській компанії CAE Aviation, що спеціалізується на повітряному спостереженні. Літаки компанії, як зазначено на її сайті, «виконують польоти для різних державних установ, таких як НАТО, EUFOR, ЄС, міністерств внутрішніх справ та оборони, нафтових компаній і підприємств щодо розвідки нафти».
Хто є замовником розвідувальних польотів Saab 340B ISR над Чорним морем, невідомо. Літак базується на авіабазі Отопені в Румунії.
БІЛЬШЕ ПО ТЕМІ:
Чи допоможуть атакам ЗСУ по Криму «очі» НАТО на Чорному морі?
«Переговорне» вікно
Збільшення інтенсивності польотів над Чорним морем розвідувальної авіації країн НАТО збіглося в часі з початком переговорного процесу між Україною та Росією за участю США та ЄС. У цей час від Збройних сил РФ навряд чи можна було очікувати на якісь заходи протидії розвідувальній авіації НАТО.
А безпосередньо в день переговорів 16 травня американський протичовновий літак Boeing P-8A Poseidon вів розвідку на відстані лише 100 кілометрів від Новоросійська, де розташована на даний момент основна база Чорноморського флоту РФ.
Раніше «Посейдон» ніколи так далеко на схід не залітав. Звичайна його зона патрулювання – над узбережжям і прибережними водами Румунії.
БІЛЬШЕ ПО ТЕМІ: