«Грамотно» та «фундаментально». Екологічні фейки у Криму

Забруднення мазутом на пляжі біля Судака. Крим, 2016 рік

 

Рубрика «Погляд», спеціально для Крим.Реалії

Для людей, які проживають на Кавказькому узбережжі Чорного моря та в Криму, через аварію двох нафтоналивних танкерів у Керченській протоці настали авральні часи. Десятки тисяч добровольців з лопатами та мішками вже кілька днів рятують берег, птахів та морських тварин, тобто своє середовище проживання.

Здається, це і є портрет сучасної Росії – країни, що загрожує світові «Орєшніком», але не здатна безпечно перевозити нафту. Чиновники виставили на порятунок моря практично одних волонтерів, майже без потрібної техніки, переважно з лопатами та пластиковими мішками, які, як виявилося, мазут «проїдає» і знову забруднює середовище, зводячи нанівець зусилля рятувальників. Катастрофа осені 2007 року точно повторилася восени 2024-го.

Як повідомляють російські власті, в Керчі в анексованому Криму вже ввели режим надзвичайної ситуації після виявлення на пляжах мазуту з танкерів, що затонули в Керченській протоці. В очищенні берега задіяли понад сто осіб та два судна, передають «РИА Новости». Російський голова міста Олег Каторгін ще вдень став мобілізувати мешканців та закликав приєднатися до рятувальних робіт. У той самий час він називав викиди «поодинокими». Але навряд чи в такому разі він став би оголошувати режим НС. З 4 тисячі тонн мазуту, що вирвалися в море, частина вже досягла керченського узбережжя, але нафтові поля рухаються у бік Криму і, безсумнівно, забруднюють значно більші ділянки.

Як повідомляє російське МНС Криму, рятівникі ГКУ «Крым-Спас» та адміністрація Керчі зібрали понад 700 кг нафтопродуктів у районі одного із причалів. Також продовжуються роботи в районі мису «Зміїний». Там виявлено дві плями площею (в оригіналі сказано «об’ємом» – авт.) 10 кв. метрів. Крім того, для ліквідації плям у Керченській протоці вийшов катер Спеціального морського загону російського ГУ МНС Росії у Криму.

«Сплановано роботи з моніторингу берегової лінії та збору забруднених піску та ґрунту, а також обстеженню акваторії та проведенню водолазних робіт. Повідомляється, що всього для ліквідації наслідків залучено від РСЧС: 131 особу, 18 одиниць техніки, з них два плавзасоби. Від МНС Росії – 28 осіб та 9 одиниць техніки», – стверджують у відомстві.

Роботи ведуться в основному в Краснодарському краї, де забруднення берега та всього живого найбільш значні.

«Добровольцям протягом дня 18 грудня передали понад 15 тисяч мішків, 3 тисячі лопат, 5 тисяч пар рукавичок, понад 2 тисячі респіраторів та 100 комплектів захисного одягу», – йдеться у публікації офіційного ТГ-каналу оперштабу.

Проте Крим також перебуває у зоні, яка може бути вражена забрудненням. І боротися з ним буде нелегко – навіть у респіраторних масках та у захисному одязі люди не витримують понад 2-3 години роботи. На роботу має вийти нова зміна, а це означає, що з добровольців мають бути укомплектовані щонайменше 4-5 змін рятувальників. Путін під час прямої лінії сказав, що мобілізовано близько 4 тисяч рятувальників. Севастопольський читач під ніком «Верещагин» зауважив, що цього дуже мало: «Ну так, всього по тоні мазуту на брата зібрати – дрібниця!».

На форумі на сайті ForPost жителі міста помічають, що їх методично обманюють. Читач із ніком «аквариум» пише: «А по ТБ казали, що Криму нічого не загрожує!? А все навпаки – екологічна катастрофа в наявності».

Читач «Тина Севастополь» відповідає: «…Тож треба вірити не ТБ, а своїм очам. І думати головою».

Їхній співрозмовник «Турист. Не местный» констатує: «На ТБ своя, окрема реальність…».

Читач child_of_the_Sea підбиває підсумок: «Повторюся, будували яхти та марини, а нові кораблі та судна ні…»

Проте найбільше кримчан спантеличили чиновники та депутати. Російський парламент Криму у ці дні займався всякими справами, серед яких, однак, не знайшлося місця роботи зі створення штабу рятувальників, формування загонів добровольців, їх оснащення технікою. Цими днями російський голова парламенту вітав співробітників ФСБ зі своїм святом, аналізував законодавчі ініціативи, проводив засідання президії, але в нього так і не знайшлося часу на порятунок екології Криму.

Різними справами, в основному пропагандистськими, займався і російський голова Криму Сергій Аксьонов, але серед них також немає роботи з порятунку екології Криму та морської акваторії.

«Крыминформ» поспішив повідомити, що «МНС завершило прибирання кримського узбережжя від мазуту», хоча насправді ще нічого не завершилося. Як розповів журналістам служби новин ForPost доцент кафедри управління в міжнародному бізнесі та індустрії туризму російського Державного університету управління, кандидат економічних наук Вадим Жуков, «надходження мазуту у воду із зруйнованих танкерів продовжується, але він густішає і повільніше розтікається через низьку температуру морської води. При цьому згустки кулястої форми, що утворюються, мають різну щільність, тому частково плавають на поверхні і в товщі води, частково осідають на дно… Робота з очищення узбережжя і дна має бути велика. Просочений паливом ґрунт необхідно буде збирати не тільки з пляжів та прибережної смуги, але й вичерпувати з дна, вивозити та очищати, застосовуючи механічні та хімічні способи…»

Зрозуміло, що з підвищенням температури згустки та цілі поля мазуту будуть мігрувати, в тому числі і на Крим. Ця катастрофа – головний біль на багато років уперед.

Парламентська газета «Крымские известия» в ці дні публікує не інформацію або репортажі з міст порятунку природи, але концентрує увагу на статті з заголовком «Грамотний та фундаментальний підхід до вирішення питань екологічної безпеки в районі берегових ліній». У морі загинула людина, Чорному морю та його мешканцям, населенню на його берегах завдано шкоди на десятиліття вперед, а у статті йдеться про неіснуючий, нібито, «грамотний і фундаментальний» підхід до екології саме на берегових лініях? І це тоді, коли саме життя спростовує вигадки статті.

У статті ні слова про морську катастрофу, яка загрожує Криму, ні слова про рятувальників, ні слова про проблеми, зате багато про те, що, нібито, «з 2014 (!) року популярність серед росіян Криму як місця відпочинку стрімко зростає», хоча насправді популярність курортів Криму через екологію та війну сьогодні впала до межі.

Газета повідомляє відверті вигадки: «Крим поступово перетворюється з сезонного (літнього) місця відпочинку на цілорічний курорт із високорозвиненою інфраструктурою туріндустрії» або «відпочинок у Криму стає все більш привабливим і комфортним». І все це для того, щоб відволікти кримчан від катастрофи в морі, переключити їхню увагу на неіснуючі «досягнення».

Севастопольські журналісти задаються найактуальнішим після найбільшої морської катастрофи питанням: «Чи зірветься курортний сезон на півдні Росії після розливу мазуту в Чорному морі»?

Забруднена мазутом величезна площа, яка раніше використовувалася як курорт – від Анапи, Новоросійська та Геленджика до Криму. Минулого разу, тобто у 2007 році, коли за аналогічних обставин зазнав аварії такий самий старий танкер «Волгонефть», сума збитків та витрат на відновлення екології перевищила 30 млрд рублів, хоча вилилося тоді в море вдвічі менше нафти.

Досвід підказує, що шкода природі від нинішньої катастрофи буде вдвічі більшою. Якщо Росії доведеться витратити на відновлення курортів 60 млрд рублів, а оновлений курорт такого прибутку не дасть, то навіщо тоді його відновлювати собі на збиток? Експертам потрібно сісти на березі і чекати на десяток років, поки екологія оновиться сама по собі?

Насправді питання так не стоїть. Фахівці в опитуванні ForPost відзначають, що курорт значно постраждає, але збережеться, багато підприємств галузі будуть близько до збитків, про розвиток галузі та слів немає, буде значне зниження продажів путівок, насамперед для батьків з дітьми. Туристи віддадуть перевагу іншим місцям відпочинку. До речі, зимовий курорт на Кавказі не постраждав, проте ж у Криму його немає як такого, незважаючи на запевнення влади про зимовий курорт, проте депутати над «вирішенням проблеми відсутності снігу» поки не владні.

У той же час кримчани обурені недоречними турботами влади. Природі завдано катастрофічних збитків, а влада піклується про курорт.

Читач із ніком «Верещагин» зазначає: «Головне, що турбує в екологічній катастрофі, якщо орієнтуватися на ЗМІ та заяви влади – чи зірветься курортний сезон?! Ось воно як зараз».

Читач «Наташа» уточнює: «Як можна думати в такій ситуації про курортний сезон?» Читач d dd ставить питання про вину й сумління: «Як там почуваються акціонери ВАТ Роснефть? Судновласники вже найняли капітанам адвокатів? Як там капітани порту Керч та інші служби, совість не мучить?.. Призначимо стрілочників якщо що?»

Що маємо у результаті? Я пам’ятаю, як кримські журналісти ще в 2007 році після аналогічної катастрофи, коли в море вилилося півтори тисячі тонн нафти, закликали Росію відмовитися від застарілих танкерів серії «Волгонефть», які зносилися вже тоді, проте ні політики, ні господарники Росії висновків не зробили, хоча ці танкери кожної штормової осені несуть загрозу катастроф.

Це свідчить, що Росія як країна в цілому, всупереч словам, не вживає жодних заходів, щоб не завдавати шкоди навколишньому середовищу, і екологія країни для неї байдужа.

Очевидно, що термінові, не зважаючи на штормові умови, перевезення нафти на застарілих танкерах обумовлені військовою потребою Росії в доставці палива на лінію фронту, тому одна з причин цієї катастрофи – анексія Криму та війна Росії в Україні. Ось як війна відгукнулася.

Костянтин Подоляк, журналіст

Погляди, висловлені в рубриці «Погляд», передають думку самих авторів і не завжди відображають позицію редакції

Джерело

Новости Крыма